Oldal kiválasztása

Az online vásárlók több, mint fele vásárolt már külföldi webáruházból

A legnagyobb külföldi webáruházakat ma már nem csak a vásárlóik, hanem szinte mindenki ismeri, aki jelen van az online térben. A fejlett technológiának köszönhetően már bárhonnan és bármikor rendelhetünk, legyen az adott weboldal magyar, amerikai vagy akár ázsiai központú. A GKI Digital online felmérésében azt kutatta, hogy mennyire élnek ezzel a lehetőséggel a magyar online vásárlók. Aki rendszeresen vásárol külföldről az milyen előnyöket tapasztal, aki pedig nem, azt mi tartja vissza?

A felmérésből kiderült, hogy a hazai vásárlók több, mint fele vásárolt már külföldi oldalról, a fő motiváció pedig leggyakrabban a kedvezőbb ár, de a nagyobb választék és az itthon nehezen elérhető termékek és márkák megléte is vonzóvá teszik a külföldi webshopokat.

Az online vásárlók kétharmada nyitott a külföldi vásárlásra    

Bár az online vásárlók 57%-a vásárolt már külföldi oldalról, 6% pedig bár még nem próbálta, de tervezi, hogy a jövőben vásárolni fog. Minden harmadik vásárló válaszolta, hogy nem vásárolt még külföldről és egyáltalán nem is tervezi, kifejezetten elzárkóznak ettől a lehetőségtől. Ebben a tekintetben elég nagy a szórás a korcsoportok között: a korosztályok növekedésével arányosan csökken azoknak a száma, akik már vásároltak külföldről és nő azok aránya, akik még nem és nem is akarnak. Az 50 év feletti korosztályban az online vásárlók közel fele kizárólag hazai oldalakról tervez vásárolni. Emellett megfigyelhető az is, hogy a férfiak a nőknél nagyobb arányban (64-52%) vásároltak már külföldről, a nők között pedig jóval többen vannak (37%), akik elzárkóznak a külföldi vásárlástól.

Az eredmények alapján elmondható, hogy ahogy a hazai online vásárlói bázis bővülése sem várható, úgy a Magyarországról külföldi oldalakon vásárlók száma sem fog nagy arányban növekedni. A hazai oldalakhoz hasonlóan, a külföldi webshopokban vásárlóknál is a vásárlások gyakoriságának növekedésében lehet potenciál, ebben pedig egyelőre a nők tartanak előrébb: 6%-kal többen vannak közöttük olyanok, akik legalább hatszor rendeltek külföldről az elmúlt 12 hónapban.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy évről évre ne lennének többen, akik kipróbálják a külföldi webáruházakat: bár a megkérdezett külföldről vásárlók 46%-a már 2016 előtt is rendelt külföldről, 18 százalékuk 2016-ban, 22 százalék 2017-ben, 14 százalék pedig 2018-ban élt először a lehetőséggel.

Nagy visszatartó erő, hogy nem lehet készpénzzel fizetni

A külföldi vásárlási szokásokról készített felmérés is bizonyította, hogy a magyar online vásárlók nagy része továbbra is fél a bankkártya használattól. Bár a külföldi vásárlásoktól való tartózkodás első számú okaként a legtöbben azt jelölték meg, hogy itthonról is be tudnak szerezni mindent, amire szükségük van, a második leggyakoribb ok a kártyahasználatból fakadó bizalmatlanság: minden harmadik ember válaszolta, hogy azért nem vásárol külföldről, mert nem akar előre fizetni vagy mert nem szeretné megadni a bankkártya adatait. Ez utóbbi a nők számára még nagyobb problémát jelent.

A bizalom hiánya nem csak itt jelenik meg: a budapesti vásárlók harmada jelölte meg a garanciális lehetőségekben való bizalmatlanságukat annak okaként, hogy nem vásárolnak külföldről.

Azon vásárlóknak, akiket nem riaszt el a készpénzmentes fizetés a külföldi oldalakon, 65%-a online bankkártyás fizetést választ, 45% pedig PayPal-t. Összehasonlításképp: a hazai webáruházakban történő vásárlásokat is számítva a bankkártyás fizetések aránya csupán 40%. Ez alapján elmondható, hogy a vásárlók nagy része, ha nem muszáj, nem fizet bankkártyával, hiszen készpénzes fizetés esetén könnyebben elállhat a rendeléstől, illetve szívesebben fizet a termékért akkor, amikor már a kezében lehet. Látjuk ugyanakkor azt is, hogy abban az esetben, ha erre nincs lehetőség és a vásárlók rá vannak kényszerítve az előre fizetésre, sokan hajlandók elővenni bakkártyájukat, az alacsonyabb ár vagy nehezen elérhető termék kedvéért – még akkor is, ha a hazai webáruházakban vásárláskor jellemzően utánvéttel fizetnek.

A férfiak kedvence az Aliexpress, a nőké a Wish

Nemtől és kortól függetlenül elmondható, hogy azok, akik rendelnek külföldi webáruházból, első sorban a kedvezőbb árak (73%), másodsorban pedig a nagyobb választék és bizonyos, itthon nem elérhető termékek és márkák miatt teszik. Nagyobb eltérések mutathatók azonban demográfiai tényezők alapján arról, hogy ki, hol vásárol: míg a férfiak leggyakrabban az Aliexpress-en és az Ebay-en vásárolnak, a többi webáruházban pedig ezeknél jóval ritkábban, a nőknél a Wish egy kicsivel megelőzi az előbbi kettőt.

A negyedik helyen mindkét nem esetében az Amazon áll, az első háromnál sokkal kisebb, a többi, kevésbé ismert webáruháznál viszont jóval nagyobb az amerikai piacról indult, ám Nyugat-Európában is egyre inkább meghatározó áruház népszerűsége. Az Amazon mögött már kevésbé ismert, egy-egy kategóriára specializálódótt, maximum 8% által megjelölt áruházak szerepelnek: a Sportsdirect-et a 30-39 évesek, a Gearbest-et a 40 felettiek, a Banggood-ot pedig a nyugdíjasok látogatják az átlagnál jóval nagyobb arányban.

Mit jelent, hogy külföldi webáruház?

Arra a kérdésre, hogy vásárolt-e már az interneten külföldről, a megkérdezettek 6%-a a „nem tudom” választ adta. Bár elsőre furcsának tűnhet, valójában jóval nagyobb lehet azoknak a vásárlóknak a száma, akik nem tudják pontosan, hogy éppen hazai vagy külföldi webáruházból rendelnek. Miután több külföldi áruháznak már magyar nyelvű felülete, Magyarországon található raktára vagy akár üzlete is van, a vásárlónak sokszor eszébe sem jut, hogy külföldi oldalról van szó. A határok egyre inkább elmosódnak – a kínai webáruház chatbotjai kiválóan beszélnek magyarul, a szállítás akár ingyenes a Távol-Keletről, míg a német Amazon oldaláról megrendelt termék előfordul, hogy gyorsabban ideér, mint a hazai webáruház budapesti raktárából. Az online vásárlás egyre inkább globális élménnyé válik, és a magyar piacon működő webáruházaknak érdemes folyamatosan kitekinteni a nagyvilágba, követni a trendeket, figyelni az újdonságokat, a változó szolgáltatás-palettát.

A verseny ugyanazon vásárlókért folyik, és a nemzetközi oldalakon megtapasztalt vásárlói élménnyel, szolgáltatásokkal a hazai szereplőknek is fel kell venniük a versenyt, ha szeretnék a vásárlókat hosszú távon megtartani.

Share This