A hazai vállalatok vezetői folyamatosan figyelik a digitalizációs technológiák adta lehetőségeket, hiszen külső és belső tényezők egyaránt fejlesztésre motiválják őket – derült ki a Siemens Zrt. megbízásából készült digitalizációs kutatás második fázisából.

Több hazai cég partnerei újításainak hatására, az Európai Uniós előírások teljesítése miatt vagy a szervezetet érintő információk mennyiségének kezelése végett fektet digitalizációs technológiákba. A fejlesztésektől elsősorban a szervezeti hatékonyság növekedését és a hibák csökkenését várják el – derült ki egy kvalitatív kutatásból, amelyet a Siemens Zrt. mintegy 30 hazai partner vállalatának vezetőjével készített a GKI Digital Kft.

A Siemens értelmezése szerint a digitálizáció az üzleti környezet egészére hatással van – részét képezi az automatizálás, a folyamatok optimalizálása, valamint az adatok gyűjtése és elemzése is. Olyan összetett folyamat, melynek segítségével optimalizálhatjuk egy vállalat működésének szinte minden területét.

Digitalizációs fejlesztések alkalmazásával könnyebben nyomon követhetővé válnak a cégüknél végbemenő folyamatok. Az adatok gyűjtése és elemzése által az információ valós időben és rendszerezettebben érhető el. A digitalizációs fejlesztések a magyar gazdaság meghatározó vállalatainak vezetőinek általános tapasztalata szerint tehát több területen is éreztetik hatásukat.

„A digitalizáció egyik legnagyobb előnyeként említették a cégvezetők, hogy ugyanaz a szolgáltatási színvonal és mennyiség kevesebb erőforrással érhető el, így növelhető a termelékenység és csökkenthetőek a költségek is” – emelte ki Madar Norbert, a kutatást végző GKI Digital üzletágvezetője.

A digitalizációs változások ugyanakkor világszerte kihívás elé állítják a vállalatokat. 2020-ra 30 milliárd okos eszköz lesz összekapcsolva, az általuk közvetített adatok 40%-át pedig felhő alapú szolgáltatásokban fogják tárolni.

„A megfelelő technológiák alkalmazásával a cégek igazi nyertesei lehetnek a digitalizációnak. Alkalmazásukkal csökkenthető egy termék piacra kerülésének ideje, elérhető a személyre szabott tömegtermelés és növelhető a termelékenység” – mondta el Jeránek Tamás, a Siemens ágazatvezetője.

A digitalizált gyártást az MCS Vágóhíd Zrt. mohácsi vágóhídján is alkalmazzák, ahol a Siemens automatizálási megoldásai évente egymillió sertés vágását, csontozását és darabolását teszik lehetővé. A teljes gyár energetikai rendszere két számítógépes alkalmazáson keresztül felügyelhető, melyeken keresztül gyűjthetőek a mérési és fogyasztási adatok, így előre kiszűrhetőek az esetlegesen előforduló hibák. A vágóhíd technológiai területe online kapcsolatban van a vállalatirányítási rendszerrel, melynek köszönhetően a csontozásból kikerülő ládás húsok azonosítás után a vállalatirányítási rendszerből irányítottan folytatják útjukat a gyártás későbbi szakaszaiba.

„A technológiai fejlettség a hazai vállalatok versenyképességének záloga, ezáltal hozzá-járul az ország gazdaságának eredményességéhez. A Siemens célja, hogy a digitalizáció egyik meghatározó szereplőjeként támogassa a hazai vállalatokat a digitális átállásban. Ezért is indítottuk a kutatást; hogy jobban megismerjük a hazai vállalatok terveit és várakozásait” – mondta el Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója.

kepkivagas3

A két részből álló kutatás a közép- és nagyvállalatok Digitalizációs Index-ét is meghatározta, melyből kiderül, jelenleg hol tartanak a hazai cégek a digitalizáció folyamatában. Az index értéke egy 1-től 5-ig terjedő skálán átlagban 3,5 lett. A Siemens partnereinek körében az index értéke elérte a 4-es átlagszintet, ami jelzi, hogy digitalizáltságuk előre-haladottabb az átlagos hazai közép- és nagyvállalatokénál.

kepkivagas2